Water: veelgestelde vragen
Water is een kostbare bron die gevrijwaard en gevaloriseerd moet worden. Duurzaam waterbeheer is vandaag meer dan ooit noodzakelijk. De globale watercyclus in de stad werd lang genegeerd, maar moet zowel op kwalitatief als op kwantitatief vlak hersteld worden. De gemeente Vorst draagt daar op haar niveau toe bij!
Hoe is de kwaliteit van het kraantjeswater?
In Brussel wordt het leidingwater verdeeld door Vivaqua. Het water dat bij jou uit de kraan komt, voldoet aan alle drinkwaternormen. Als je de kwaliteit van het water bij jou thuis wil controleren of meer informatie wil, raadpleeg dan de website van Vivaqua.
Zijn er drinkwaterfonteinen in de openbare ruimte?
Je kan je dorst lessen in de openbare ruimte in Vorst, dankzij drinkwaterfonteinen. Ze bevinden zich:
- Station Vorst-Oost (op het voorplein)
- Waterstraat (op het pleintje)
- Lainésquare (aan de rand van het Dudenpark)
- Park van Vorst (vlakbij het Rochefortplein)
Wat moet je doen als er een waterstoring is in mijn straat?
Je kan contact opnemen met de hulpdienst van Vivaqua (24u/24u bereikbaar) via tel. 02 739 52 11. Zij interveniëren zo snel mogelijk.
Na een wateronderbreking raden we aan om je leidingen te spoelen, door twee emmers water te vullen aan de kraan die zich het dichtst bij je meter bevindt.
Wat moet je doen als je gas of rioolgeur ruikt?
Het eerste wat je moet doen, is nagaan of er werkzaamheden in de buurt zijn (gebouw of openbare ruimte) en dit zo snel mogelijk melden aan de werfverantwoordelijke.
Als de werf zich in een openbare ruimte bevindt of als de geur van buiten lijkt te komen, kan je dit melden:
- Rioolgeur? Neem contact op met Vivaqua, tel. 02 518 85 24.
- Gasreuk? Bel Sibelga op 0800 19 400 (24u/24u).
Als er geen werken aan de gang zijn en de netbeheerders een controle hebben uitgevoerd maar de geur blijft aanhouden, raden we je aan om jouw netwerk door een erkend vakman te laten controleren op lekken.
Als algemene regel geldt dat het raadzaam is om een permanente waterlaagje in sterfputten en sifons te laten om geuren te voorkomen.
Wie moet de straatkolken onderhouden?
Een straatkolk is een goot die in de bestrating is aangebracht om regenwater van daken af te voeren naar het waternet. Het onderhoud is ten laste van de eigenaar van het gebouw.
Wat als je een verstopte afvoer ziet?
Als de afvoer aan een gemeenteweg ligt, kan je dit bij ons melden, via tel. 0800 95 333 of e-mail naar 0800@vorst.brussels.
Als het om een gewestweg gaat, kan je dit melden bij Net Brussel, via tel. 0800 981 81 of e-mail naar info@arp-gan.be.
Hoe kan je weten of het om een gemeente- of een gewestweg gaat?
Hoe wordt afvalwater behandeld?
In Brussel gaat ons afvalwater via 2 zuiveringsstations naar de Zenne ... en dus naar de zee. Waterzuiveringsinstallaties behandelen niet al het afval en al het afval dat op straat wordt gegooid, kan de bodem en het grondwater vervuilen.
Laten we ons correct gedragen en niets in de riolering gooien!
De actie “Hier begint de zee” georganiseerd door de vereniging Coördinatie Zenne met de steun van het Brussels Gewest, heeft tot doel de bevolking te sensibiliseren voor het verband tussen hun riolen en de zee, door het aanbrengen van slogans met behulp van sjablonen en krijt naast de afvoerkolken.