Het openen van een winkel of horecazaak

De dienst Handel centraliseert je administratieve procedures en aanvragen bij andere gemeentediensten, informeert over je administratieve verplichtingen en de vergunningen die je moet verkrijgen voordat je een winkel of horecazaak opent, of wanneer je activiteit of beheer van je zaak wijzigt.

Openingsdossier

Documenten die bij de dienst Handel moeten worden ingediend vóór de opening, overname of wijziging van verantwoordelijke:

  • Recto-versofotokopie van de identiteitskaart voor zowel de gerant als voor iedere 
    vennoot en ieder personeelslid. Voor buitenlanders uit landen die geen deel 
    uitmaken van de “Europese Economische Ruimte”: afschrift van de beroepskaart.
  • In het geval van verkoop van alcohol: moraliteitsattest (afgeleverd door de 
    gemeente van woonst)
  • Ondernemingsnummer (afgeleverd door een ondernemingsloket: 02 208 52 40)
  • Statuten van de onderneming (met griffiestempel, indien de onderneming reeds voor 
    1 januari 1983 bestond)
  • In het geval van verkoop of bereiding van voedsel: attest afgeleverd door het FAVV 
    (www.favv.be, 02 211 82 11)
  • Verslag van minder dan een jaar geleden verstrekt door de dienst Brandpreventie 
    van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (DBDMH: 02 208 81 11 of 
    info@firebru.irisnet.be) Vanaf een oppervlakte groter dan 200 m².
  • Keuringsverslag van de elektriciteitsinstallatie door een erkende instelling (dat 
    minder dan één jaar oud is voor zover er ondertussen geen wijzigingen aan werden 
    doorgevoerd)
  • Bewijs van “Objectieve B.A.”-dekking, afgeleverd door een verzekeringsmaatschappij
  • Contract voor de ophaling van afvalstoffen door een gespecialiseerde firma
  • Betalingsbewijs van 100 € voor de dossierkosten
  • De Dienst Belastingen contacteren: 02 370 26 02  of 02 370 26 76 (Sint-Denijsstraat 14 - belastingen@vorst.brussels